Voimistelun vahva asema

Resiinalla voimisteluharjoituksiin

Taipaleen Vekaran sutjakat voimistelijat pitivät 1920-luvulla voimisteluharjoituksia kerran viikossa voimistelun johtajan määräämänä aikana. Aluksi harjoitusten pitopaikka vaihteli jonkin verran. Kesällä harjoiteltiin urheilukentällä tai Valistustalolla ja talvisin pääsääntöisesti Valistustalolla, jonne harjoitusten pito kokonaan keskittyi voimisteluvälineiden hankkimisen myötä. Vuodesta 1932
lähtien voimisteluharjoituksia päätettiin pitää kahdesti viikossa.

Ratamestari Toivo Hyvärisen johtajakausi oli lyhyt (1929–1930) mutta hänen ansiokseen on luettava telinevoimistelun saattaminen hyvään vauhtiin Vekaran piirissä.

Hyvärinen tuli Vekaran voimisteluun mukaan vuonna 1928, jolloin rautatie Joensuusta Outokumpuun valmistui. Hänen aikanaan voimisteluharjoituksia pidettiin Valistustalolla, jonne osanottajat kulkivat resiinalla. Voimisteluharjoituksiin osallistuva porukka kerääntyi ensin asemalle, josta Valistustalolle matkaa kertyi noin parisen kilometriä. Tämä matka taitettiin pumppuresiinalla ja siitä sai voimistelujoukkue samalla kertaa lihasharjoitusta.

Välineistöä täydennetään

Taipaleen Vekaran voimisteluharrastuksen laajennuttua sisällissodan jälkeen, havaittiin, että vuonna 1915 hankitut kahdeksan rautaista voimistelusauvaa eivät välineiden puolesta enää tyydyttäneetkään. Välineistöä oli hankittava lisää. Hankintapaineita lisäsi myös se, että tammikuussa 1920 urheiluseuran johtokunta päätti ottaa yhden jäsenosuuden vastaperustettuun Valistustaloon. Tämän hankinnan myötä seuralla oli mahdollisuus sisätilojen käyttämiseen voimistelun yhteydessä. Tosin Valistustalolta puuttui vielä tuolloin rekki, nojapuut tms. telinevoimistelussa käytettävät välineet.

Vierailuita ja näytöksiä

1920-luvulla voimistelujoukkue osallistui aktiivisesti paitsi oman pitäjän kesäjuhliin myös maakuntajuhlien näytöksiin. Vekaran voimistelujoukkue oli huomattu siis laajemmaltikin. Loppiaisena 1930 pidettiin Valistustalolla iltamat, jossa tietenkin esiintyi Vekaran 8- miehinen joukkue ratamestari Hyvärisen johdolla. Joukkue esitti yleisen voimistelujuhlan ohjelman. Lisäksi oli vapaaliikkeitä ja tankovoimistelua. Esitys lämmitti katselijoita, sillä Karjalainen tiesi kirjoittaa Vekaran voimistelu toiminnasta seuraavaa:

"Voimisteluharrastus on Taipaleella elpymässä ja aikomus kuuluu olevan osallistua ensi kesänä Helsingissä pidettäviin yleisiin voimistelujuhliin. Vekaralle on viime vuoden kuluessa hankittu uudet hyvät voimistelupuvut ja ajanmukaisia telineitä, niin että se siinä suhteessa käynee edelle maalaisvoimisteluseuroistamme.”

LÄHDE: ViU historiikki 1914-1994